Työhyvinvointi ei ole helppoa hektisessä työssä – onko henkilöstöliikunta silloin mahdotonta?
3.12.2022
Automaattivastauksen tulo nauhalta kestää noin kaksi sekuntia. Se on tismalleen aika, jonka hätäkeskuspäivystäjä saa valmistautua seuraavaan puheluun.
Automaattivastauksen jälkeen linja aukeaa automaattisesti. Suupielessä ei voi millään hetkellä olla kahvipullaa, koska puhelinlinjan päässä voi olla hysteerisesti huutava tulipalon vangiksi jäänyt lapsi tai itsemurhaa suunnitteleva ikäihminen.
Työvuoron aikana laidasta laitaan olevia puheluita tulee kymmeniä, eikä ote voi lipsua yhdessäkään.
Ei ole uutinen, että hätäkeskuspäivystäjät kokevat työnsä sekä psyykkisesti että fyysisesti kuormittavana. Työstä palautuminen vie aikaa, eikä liikunnan harrastaminen tule aina mieleen 12 tuntia kestävän työvuoron päätteeksi. Hätäkeskuspäivystäjän arjessa askelten määrä jää toisinaan jopa alle tuhanteen askeleeseen päivässä.
Hätäkeskuslaitos on hyvä esimerkki siitä, että työhyvinvoinnin suunnitelmat ja etenkin toimenpiteiden jalkauttaminen ei aina ole helppoa. Tällöin työnantajalla on entistä suurempi vastuu työntekijöiden jaksamisesta.
Hätäkeskuslaitos on laatinut nelivuotisen strategian, jossa ennakoivalla työkykyjohtamisella on suuri painoarvo. Henkilöstön terveystietoja ja jaksamista seurataan säännöllisesti muun muassa FirstBeat-hyvinvointianalyysien avulla.
Työstä palautuminen on yksi suurimmista haasteista, mutta toimenpiteitä kehitetään myös työpäivän tauottamiseen.
Osaava, toimintakykyinen ja motivoitunut henkilöstö on kaikkien yritysten ja työpaikkojen kivijalka. Henkilöstön hyvinvoinnin eteen kannattaa ja pitää tehdä töitä.
Lounais-Suomen Liikunta ja Urheilu on tehnyt tämän vuoden aikana mittavan työhyvinvointi ja testausohjelman Hätäkeskuslaitoksen kanssa.
Millaisen paketin teidän työyhteisönne tarvitsee? Lue lisää vaihtoehdoista täältä.
Kuvat: Pixabay